Sherborne Developmental Movement

Kennis – Kunde - Vaardigheden
Sherborne Developmental Movement Practitioner Level

Sherborne Developmental Movement (SDM) is ontwikkeld door Veronica Sherborne. Het is een lichaamsgerichte kind-volgende interventie voor kinderen met problemen in de motorische-, mentale-, sociale- en/of emotionele ontwikkeling, en/of hechting- en trauma gerelateerde problematiek. Het bevordert de ontwikkeling van het bewustzijn van het eigen lichaam, het vertrouwen in de ander en in de omliggende wereld en het breidt de mogelijkheid om zinvolle relaties aan te gaan uit.

De cursus is bestemd voor professionals die HBO geschoold zijn en in hun werk direct te maken hebben met kinderen/jongeren en hun opvoeders (jeugdzorgwerker, pedagogisch medewerker (a, b, c), pedagoog, sociaal pedagogisch hulpverlener, ambulant hulpverlener, systeemwerkers, vak/speltherapeuten e.d). De professional is werkzaam binnen een organisatie voor jeugdhulpverlening en/of binnen een (semi)residentële instelling voor kinderen.


Doelstellingen van de cursus:

1. De professional leert om de fysieke, sociaal-emotionele en relationele ontwikkeling van het kind op een positieve manier stimuleren/herstellen via het lichaamsgericht werken; het toepassen van diverse speelse, plezierige bewegingsvormen.
2. De professional leert om vanuit (bewegings)gerichte observaties het kind op een positieve, speelse manier met de ouder/begeleider in verbinding te brengen waarbij het contact met elkaar versterkt en/of hersteld wordt.

De bewegingen van het kind geven toegang tot ontwikkeling op meerdere gebieden, zoals o.a. groeien naar vertrouwen en zelfstandigheid. De SDM – bewegingspedagogiek ondersteunt dit proces. De bewegingspedagogiek is gebaseerd op observatie van de bewegingen van de normale lichamelijke ontwikkeling i.c.m. natuurlijke verzorgingssituaties. Nabijheid en aanraking van de ouder/begeleider is nodig om het gevoel van vertrouwen te vergroten. Doordat het bewegen centraal staat, wordt er geen beroep op het talige (verbale begrip) gedaan en daarom is deze interventie geschikt voor kinderen van alle leeftijden, voor kinderen met taal-spraak problemen, en/of voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand.

Veronica Sherborne:

“Any skill without love is empty”

When you change your way of moving, you change your way of being”

 

De opzet van de cursus:
De cursus bestaat uit 3 dagen en bevat een theoretisch gedeelte, een praktijkgedeelte en een reflectiegedeelte. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van videovoorbeelden om de theorie te koppelen aan de praktijk én om te leren observeren binnen de pijlers van de SDM.

Theoretische gedeelte:

Binnen het theoretische gedeelte is aandacht voor de 4 pijlers waarop de methode van Veronica Sherborne is gebaseerd:

1. Lichaamsbewustzijn wordt gestimuleerd middels werken met: bewegingsvariaties, spierkracht, zwaartekracht en aanraking/diepe druk.

2. Ruimtebewustzijn wordt bevorderd door te werken in de eigen persoonlijke ruimte, in de gedeelde (met de ander) ruimte, en in de algemene ruimte.
3. Relatiebewustzijn wordt gestimuleerd via diverse speelse lichamelijke ervaringen binnen de relatievormen: zorgen-voor-relatie (bewegingsvormen waarbij de affectieve afstemming positief gestimuleerd worden), samen-relatie (bewegingsvormen waarbij samenwerken / afstemmen op elkaar positief gestimuleerd worden) en de tegen-relatie (bewegingsvormen waarbij wederzijds kracht gebruik ingezet wordt om weerbaarheid en doorzettingsvermogen positief te stimuleren). Binnen deze 3 relatievormen staat de ouder/begeleider-kind interactie centraal. Plezierig contact momenten zijn het vertrekpunt voor het stimuleren van de ontwikkeling welke per kind op een ander vlak kunnen liggen.
4. Bewegingskwaliteiten (hoe beweeg je) i.c.m. de bewegingsanalyse van Rudolf Laban wordt behandeld en toegepast om daarmee het bewegingsrepertoire te observeren en uitbreiding te stimuleren.

 

Praktijkgedeelte:
Binnen het praktijkgedeelte krijgt het zelf ervaren van de diverse bewegingsvormen veel aandacht; in rollenspel wordt de toepassing van de methode actief beoefend.
Dit praktische oefengedeelte van de cursus bestaat uit:
– Het leren aanbieden en leiden van het bewegingsspel.
Het gaat hierbij om het observeren van het kind met ouder/begeleider, het kiezen van passende bewegingsvormen, en om het bieden van passende structuur en volgorde binnen het bewegingsspel. De professional oefent met creatief inspelen op het moment, met de juiste woorden en daarmee met een sensitief responsieve begeleidingsstijl.
– Het ervaren van de spelvormen in de rol van het kind, om van hieruit te kunnen voelen wat de impact is van de ervaringen én wat de impact is van de manier waarop het bewegen wordt aangeboden. Door de bewegingspedagogiek zelf te ervaren wordt de contactversterkende functie van de verschillende bewegingsspelvormen ervaren. Door de ervaringsgerichte aanpak wordt de professional goed voorbereid om de methode direct in de praktijk toe te passen.

Reflectiegedeelte:

De gehele cursus wordt de professional uitgenodigd tot zelfreflectie en uitwisseling daarvan om het bewustwordingsproces van opgedane ervaringen te stimuleren. Vanuit dit bewustzijn kan een goede vertaling naar het eigen werkveld gestimuleerd en gemaakt worden. De professional brengt een eigen casus (op papier) in, en wordt in de gelegenheid gesteld om eigen videomateriaal van een bewegingssessie in te brengen.

Na afronding van de cursus, is de professional in staat om:

  • gericht te observeren binnen de pijlers;
  • de observaties te analyseren en met elkaar te verbinden;
  • de lichaamstaal van het kind te vertalen naar sociaal emotioneel welbevinden;
  • hoofddoel en subdoelen te formuleren binnen de mogelijkheden en de behoefte van het kind;
  • bewegingsvormen / bewegingsspel te initiëren;
  • een eerste bewegingssessie voor te bereiden;
  • een bewegingssessie te leiden;
  • volgende bewegingssessies vorm te geven vanuit continue waarnemen, aansluiten en toevoegen (uitdagen);
  • stapsgewijs en doelgericht te werken;
  • de contactversterkende functie van de verschillende beweginsgspelvormen te herkennen;
  • creatief sensitief in te spelen op de behoefte van het kind tijdens het bewegingsspel (sensitieve responsieve begeleidingsstijl).
  • het kind in relatie met de ander in het eigen werkveld nieuwe positieve ervaringen bieden om de ontwikkeling positief te stimuleren.

De professional is na het volgen van de cursus direct in staat om de methode zelfstandig toe te passen in het eigen werkveld (thuissituatie van het kind, (semi)residentiele observatie/behandelgroep en/of een (ambulante) behandelsetting binnen de jeugdhulpverlening.

Certificering:

Alleen na volledige actieve deelname wordt een internationaal erkend certificaat uitgereikt.

Wanneer de cursist niet heeft voldaan aan de  aanwezigheidsvoorwaarde en/of aan de actieve inbreng en daarom geen certificaat uitgereikt heeft gekregen, kan hij/zij het gemiste dag(deel) inhalen bij een volgende cursus, mits daar plaats is. Er mag niet meer dan 1,5 jaar tussen de twee cursussen zitten. De kosten voor het inhalen van een dagdeel zijn: € 75,- per dagdeel.

Deze cursus betreft een bijscholing. Opgedane kennis en vaardigheden mogen enkel worden toegepast binnen de context van eigen werkveld, reeds gevolgde HBO vooropleiding en aanwezige expertise.

Het scholingsprogramma Sherborne Developmental Movement Practitioners Level:

Dag 1:
Beginners Level-deel 1

Dagdeel 1
9.00 uur inloop, start 9.30 uur, pauze van 11.00 uur tot 11.15 uur

Kennismaking

Inleiding en basiskennis bewegingspedagogiek Veronica Sherborne

Eerste pijler lichaamsbewustzijn middels: powerpoint presentatie, oefenen met observatie via videomateriaal, fysieke training d.m.v. groepsbewegingssessie, reflectie & discussie, koppeling naar eigen werkveld.

Lunchpauze   13.00 tot 14.00 uur

Dagdeel 2
start 14.00 uur, pauze van 15.30 uur tot 15.45 uur, afsluiting 17.00 uur

Tweede pijler relatiebewustzijn middels: powerpoint presentatie, oefenen met observatie via videomateriaal, fysieke training d.m.v. groepsbewegingssessie, reflectie & discussie, koppeling naar eigen werkveld.

Dag 2:
Beginners Level-deel 2

Dagdeel 3
9.00 uur inloop, start 9.30 uur, pauze van 11.00 uur tot 11.15 uur

Herhaling geleerde 1ste cursusdag

Derde pijler ruimtebewustzijn middels: powerpoint presentatie, oefenen met observatie via videomateriaal, fysieke training d.m.v. groepsbewegingssessie, reflectie & discussie, koppeling naar eigen werkveld.

Lunchpauze   13.00 tot 14.00 uur

Dagdeel 4
Start 14.00 uur, pauze van 15.30 uur tot 15.45 uur, afsluiting 17.00 uur

Vierde pijler bewegingskwaliteiten incl. Laban bewegingsanalyse. Aandacht voor een sensitieve responsieve begeleidingsstijl. Combineren met de 4 kwadranten (elastic boxes).

Middels: powerpoint presentatie, oefenen met observatie via videomateriaal, fysieke training d.m.v. groepsbewegingssessie, oefenen in rollenspellen, reflectie & discussie, koppeling naar eigen werkveld.

Dag 3
Practitioners Level

Dagdeel 5
9.00 uur inloop, start 9.30 uur, pauze van 11.00 uur tot 11.15 uur

Herhaling theorie Sherborne Bewegingspedagogiek.

Werken vanuit bewegingsdoelen (groepsbewegingssessie)

Sherborne bewegingspedagogiek in de praktijk: het opzetten en invullen van een bewegingssessie vanuit de 4 pijlers/kwadranten (elastic boxes).

Middels: powerpoint presentatie, videobeelden (deels door cursisten ingebracht vanuit eerste ervaringen), planningsschema SDM, uitschrijven voor jezelf en oefenen met instructie in subgroepen, reflectie en discussie.

Lunchpauze  13.00 tot 14.00 uur

Dagdeel 6
Start 14.00 uur, pauze van 15.30 uur tot 15.45 uur, afsluiting 17.00 uur

Werken met hoofd- en subdoelen vanuit observaties binnen de elastic boxes. Behandeldoelen vertalen naar bewegingsdoelen.

Een traject planning op maat maken voor de eigen cliënt/groep m.b.v. de elastic boxes. Aandacht voor een planningscyclus.

Uitwerken voor de eigen werksetting/cliënt met planningsschema SDM, oefenen en presentatie aan de groep, reflectie en discussie.

Certificering

De cursusleiders:
De cursus wordt gegeven door cursusleiders die de volledige opleiding tot Sherborne Developmental Movement – Internationaly Qualified Course Leader gevolgd hebben en geregistreerd staan bij de International Sherborne Coöperation (ISCO). De cursusleiders werken volgens een internationaal guide book waardoor de cursus wereldwijd uniform is. De kwaliteit van de cursus wordt in Nederland bewaakt door de Vereniging Sherborne Nederland. De ISCO draagt internationaal zorg voor de kwaliteit van de inhoud van de cursus, coördineert internationale cursussen en zorgt voor afstemming tussen de verschillende landen.

Cursuslocatie en cursustijden

De cursus wordt gegeven op diverse locaties in Nederland. Een in company training is ook mogelijk. Hiervoor dient een offerte te worden aangevraagd.

Cursustijden:

Dag 1: 9.00-17.00 uur (Beginners Level)

Dag 2: 9.00-17.00 uur (Beginners Level)

Dag 3: 9.00- 17.00 uur (Practitioners Level)

Studiebelastingsuren – zelfstudie:

Zelfstudie omvat het bestuderen van de reader en het ‘Groene Boekje’. Deze worden tijdens de cursus gratis aan de cursist verstrekt. Het gaat hierbij om actief lezen en vanuit de inhoud zelf oefenen, ervaren en leren toepassen van de diverse bewegingsspelvormen in het eigen werkveld. Het is daarnaast aanbevolen het basisboek ‘Developmental Movement for Children’ van Veronica Sherborne te bestuderen. Deelnemers houden een logboek bij waarin zij reflecteren op eigen inzichten en ervaringen.

Totaal aantal uren zelfstudie:
8

Totaal contact uren:
19,5

Totale toetsuren (reflectie):
1

Totale studiebelasting:
28,5

Kosten

De Sherborne cursus Beginners Level en Practitioners Level kosten als geheel: € 650,- (per 01-01-2025 €675,-)

BTW vrijgesteld wegens registratie Younik bij het CRKBO.

Accreditatie (maart 2024):

Accreditatie Register Vaktherapie:
26 punten

Accreditatie Register SKJ:
in aanvraag

Aanmelden:
Stuur een mail aan scholing@younik.nl, dan ontvang je binnen 3 werkdagen een aanmeldformulier. Ditzelfde formulier kan gebruikt worden voor het aanvragen van een offerte voor een in company.

Wilt u meer weten?

Contact ons