Sherborne Developmental Movement

Kennis – Kunde - Vaardigheden
Sherborne Developmental Movement Practitioners Level

Inhoudelijke omschrijving van de cursus:
Sherborne Developmental Movement (SDM) is ontwikkeld door Veronica Sherborne. Het is een lichaamsgerichte kind-volgende interventie voor kinderen met problemen in de motorische-, mentale-, sociale- en/of emotionele ontwikkeling, en/of hechting- en trauma gerelateerde problematiek. Het bevordert de ontwikkeling van het bewustzijn van het eigen lichaam, het vertrouwen in de ander en in de omliggende wereld en het breidt de mogelijkheid om zinvolle relaties aan te gaan uit.


Doelgroep van de cursus:

De cursus is bestemd voor Jeugd en Gezinsprofessionals (JGP) die HBO geschoold zijn en in hun dagelijks werk direct te maken hebben met kinderen/jongeren en hun opvoeders  zoals: jeugdzorgwerker, pedagogisch medewerker, pedagoog, sociaal pedagogisch hulpverlener, ambulant hulpverlener, systeemwerkers en  vak/speltherapeuten). De professional is typisch werkzaam binnen een organisatie voor jeugdhulpverlening en/of binnen een (semi)residentële instelling voor kinderen.


Doelstellingen van de cursus:
1. De JGP leert om de fysieke, sociaal-emotionele en relationele ontwikkeling van het kind op een positieve manier stimuleren/herstellen via het lichaamsgericht werken; het toepassen van diverse speelse, plezierige bewegingsvormen.
2. De JGP leert om vanuit (bewegings)gerichte observaties het kind op een positieve, speelse manier met de ouder/begeleider in verbinding te brengen waarbij het contact met elkaar hersteld en/of versterkt wordt.

De bewegingen van het kind geven toegang tot ontwikkeling op meerdere gebieden, zoals o.a. groeien vanuit basisveiligheid → naar vertrouwen in de ander en zichzelf → naar zelfstandigheid. De SDM – bewegingspedagogiek ondersteunt dit proces én is van toepassing tijdens dagelijkse praktijksituaties met het kind en hun opvoeder(s). De bewegingspedagogiek is gebaseerd op observatie van de bewegingen van de normale lichamelijke ontwikkeling i.c.m. natuurlijke verzorgingssituaties in contact met de opvoeder. Nabijheid en aanraking van de ouder/begeleider is nodig om het gevoel van vertrouwen te vergroten. Doordat het bewegen centraal staat, wordt er geen beroep op het talige (verbale begrip) gedaan en daarom is deze interventie geschikt voor kinderen van alle leeftijden, voor kinderen met taal-spraak problemen, en/of voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand.

Veronica Sherborne:

“Any skill without love is empty”

When you change your way of moving, you change your way of being”

 

Opzet van de cursus:
De cursus bestaat uit 3 dagen en bevat een (nagenoeg) evenredig gedeelte theorie, praktijk en reflectie. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van videovoorbeelden om de theorie te koppelen aan de praktijk én om te leren observeren binnen de pijlers van de SDM.


A) Theoretisch gedeelte:
Binnen het theoretische gedeelte is aandacht voor de 4 pijlers waarop de methode van Veronica Sherborne is gebaseerd:

  • Lichaamsbewustzijn wordt gestimuleerd middels werken met: bewegingsvariaties, spierkracht, zwaartekracht en aanraking/diepe druk.
  • Ruimtebewustzijn wordt bevorderd door te werken in de eigen persoonlijke ruimte, in de gedeelde (met de ander) ruimte, en in de algemene ruimte.
  • Relatiebewustzijn wordt gestimuleerd via diverse speelse lichamelijke ervaringen binnen de relatievormen: zorgen-voor-relatie (bewegingsvormen waarbij de affectieve afstemming positief gestimuleerd worden), samen-relatie (bewegingsvormen waarbij samenwerken / afstemmen op elkaar positief gestimuleerd worden) en de tegen-relatie (bewegingsvormen waarbij wederzijds kracht gebruik ingezet wordt om weerbaarheid en doorzettingsvermogen positief te stimuleren). Binnen deze 3 relatievormen staat de ouder/begeleider-kind interactie centraal. Plezierig contact momenten zijn het vertrekpunt voor het stimuleren van de ontwikkeling welke per kind op een ander vlak kunnen liggen.
  • Bewegingskwaliteiten (hoe beweeg je) i.c.m. de bewegingsanalyse van Rudolf Laban wordt behandeld en toegepast om daarmee het bewegingsrepertoire te observeren en uitbreiding te stimuleren.


B) Praktisch gedeelte:

Binnen het praktijkgedeelte krijgt het zelf ervaren van de diverse bewegingsvormen veel aandacht; in rollenspel wordt de toepassing van de methode actief beoefend.
Dit praktische oefengedeelte van de cursus bestaat uit:
– Het leren aanbieden en leiden van het bewegingsspel.
Het gaat hierbij om het observeren van het kind met ouder/begeleider, het kiezen van passende bewegingsvormen, en om het bieden van passende structuur en volgorde binnen het bewegingsspel. De JGP oefent met creatief inspelen op het moment, met de juiste woorden en daarmee met een sensitief responsieve begeleidingsstijl.
– Het ervaren van de spelvormen in de rol van het kind, om van hieruit te kunnen voelen wat de impact is van de ervaringen én wat de impact is van de manier waarop het bewegen wordt aangeboden. Door de bewegingspedagogiek zelf te ervaren wordt de contactversterkende functie van de verschillende bewegingsspelvormen ervaren. Door de ervaringsgerichte aanpak wordt de JPG goed voorbereid om de methode direct in de praktijk toe te passen.

C) Reflectie gedeelte:

Gedurende de cursus wordt de JGP steeds uitgenodigd tot zelfreflectie en uitwisseling daarvan om het bewustwordingsproces van opgedane ervaringen te stimuleren. Vanuit dit bewustzijn kan een goede vertaling naar het eigen werkveld gestimuleerd en gemaakt worden. De JGP brengt een eigen casus (op papier) in, en wordt in de gelegenheid gesteld om eigen videomateriaal van een bewegingssessie in te brengen.

De cursus is zo ingericht dat het theoretisch gedeelte, het praktijkgedeelte en het reflectiegedeelte zich per pijler en thema afwisselen. De derde dag van de cursus wordt het formuleren van doelen en werken middels een behandelplan geleerd. De JGP maakt a.d.h.v. een eigen casus een behandelplan.


Eindtermen van de cursus:
Na afronding van de cursus, is de JGP in staat om:

  • gericht te observeren binnen de pijlers;
  • de observaties te analyseren en met elkaar te verbinden;
  • de lichaamstaal van het kind te vertalen naar sociaal emotioneel welbevinden;
  • doelen te formuleren binnen de mogelijkheden en de behoefte van het kind;
  • bewegingsvormen / bewegingsspel te initiëren, zowel in een vrij contact moment, als in een setting;
  • bewegingsvormen / bewegingsspel te initiëren tijdens dagelijkse praktijksituaties met het kind, in de thuissituatie van het kind, binnen een (semi)residentiele observatie/behandelgroep en/of binnen een (ambulante) behandelsetting binnen de jeugdhulpverlening;
  • een eerste bewegingssessie voor te bereiden;
  • een bewegingssessie te leiden;
  • volgende bewegingssessies vorm te geven vanuit continue waarnemen, aansluiten en toevoegen (uitdagen);
  • stapsgewijs en doelgericht te werken;
  • de contactversterkende functie van de verschillende bewegingsspelvormen te herkennen;
  • creatief sensitief in te spelen op de behoefte van het kind tijdens het bewegingsspel (sensitieve responsieve begeleidingsstijl).
  • het kind in relatie met de opvoeder(s) in het eigen werkveld nieuwe positieve ervaringen bieden om de ontwikkeling positief te stimuleren.
  • de opvoeder(s) te stimuleren het bewegingsspel in contact met het kind dagelijks zelfstandig toe passen


De JGP is na het volgen van de cursus direct in staat om de methode zelfstandig toe te passen in het eigen werkveld (dit kan zijn: de thuissituatie van het kind, een (semi)residentiele observatie/behandelgroep en/of een (ambulante) behandelsetting binnen de jeugdhulpverlening).


Erkend certificaat:

De JGP ontvangst bij een positieve toetsing door de cursusleider/trainer een internationaal erkend certificaat.


Accreditatie:

Sherborne Developmental Movement is geaccrediteerd bij het Kwaliteitsregister Vaktherapie (26 punten) en bij het SKJ (28,5 punten).


De cursusleiders:
De cursus wordt gegeven door cursusleiders die de volledige opleiding tot Sherborne Developmental Movement – Internationaly Qualified Course Leader gevolgd hebben en geregistreerd staan bij de International Sherborne Coöperation (ISCO). De cursusleiders werken volgens een internationaal guide book waardoor de cursus wereldwijd uniform is. De kwaliteit van de cursus wordt in Nederland bewaakt door de Vereniging Sherborne Nederland. De ISCO draagt internationaal zorg voor de kwaliteit van de inhoud van de cursus, coördineert internationale cursussen en zorgt voor afstemming tussen de verschillende landen.

Wilt u meer weten?

Contact ons